Saturday, 7 April 2012

ikhlas dari hati~

ASSALAMUALAIKUM..hye smua..oke hari rai nk citer pasal ikhlas dari hati.. npa ek tiba2 jerk rai nk citer sal ikhlas2 nih ekk.rai tertarik stu article nih..jp ekk rai copy paste kt sini~


‎:: Soalan ::


Ustaz , saya ni TAK BERTUDUNG . Ada orang tanya , bila nak pakai tudung ? Saya kata saya tak nak pakai kalau TAK IKHLAS . Apa pandangan ustaz ?


:: Ustaz Azhar Idrus ::


Bertudunglah walau TERPAKSA . Solatlah walau TERPAKSA . Puasalah walau TERPAKSA . Kerana kewajipan itu memang kadangkala sifatnya terpaksa .
Dari keterpaksaan itu , perlahan2 kita akan menemukan hikmah dan akhirnya hati kita menjadi ikhlas keranaNya .


Kalau nak tunggu ikhlas , sampai bila nak tunggu baru nak beribadah ?


*Hidayah perlu dicari , bukan tunggu . Macam makanan , kalau tak suap , ia tak masuk ke dalam mulut .

bkn smua benda kita kita kna ikhlas..ada sesetngh bnda jer kita kna paksa utk ikhlas kn hati kita..mcm tuntutan agama..klau xikhlas bertdung..smpai bila kta nk ikhlas nk tutup aurat, smpai bla kita nk ikhlas puasa., smpai bila kita nk ikhlas mngerjakn solat..manusia skrg nk pkai tutup pon dh rasa panas la, rimas la..nk wt solat mcm mambebnkn jerkk..posa pulak rasa cm nk mati...mcm2 alasn yg dcrinya..kalau pikir begitu sampai tua pn xttp aurat, xsolat dn xpuasa xtaw nk kta ap dah...tambh dosa jerkk..korunk nk ke.? tuntutn agama kita kena buat..kita kena ikut setiap suruhan ALLAH S.W.T.. ada hkmah nya ALLAH suruh kita wt cm tu

YANG KE DUA. 
Senyum lah, walau hati mu terasa sakit,
Senyum lah, walau diri mu merana,
Senyum lah, walau engkau disakiti..

Kerana dibalik senyuman mu itu,
Tersimpan satu kekuatan,
Kekuatan yang akan membangkitkan mu,
Memberikanmu semangat baru..

Di balik senyuman mu,
Timbul perasaan sabar,
Engkau ikhlas akan semua yang terjadi,
Engkau berserah pada yang Esa,
Engkau Redha dengan ketentuan-Nya,
Kekuatan senyuman mu, akan memberikan mu erti kehidupan,
Senyumlah, kerana senyuman mu amat berharga.. :))

 syum pn kdg2 kita perlu pksa..walaupn kita sakit hati, pedih, luka, sedih, kita terpaksa sbb, snyuman akn membuatkn kita rsa bhagia..senyum dpt merawt segala duka..senyum membuat kita bhagia dalam sedih..
dannnnn..


so karunk semua keep smiling kay daa~ ^^

No comments:

Post a Comment