Monday, 11 June 2012

muhasabah diri :')

testing testing,,ehem ehemm..ASSALAMUALAIKUM dan hye hye..entry kali ni rai nk muhasabah diri..merujuk pada entry yg lepas..entry pasal rai xpuas hati kat someone tue..walaupun benda tu dah lama.. rai rasa rai kena lupakan perkara itu.. sebab pada hari tu, rai ad dengar satu ceramah . emm tentang ...hah xingat ar.. =_='' .. penceramah tu adalah seorang Doktor pakar Hati (Dr.). Dr tu cakap..org yg tak memaafkn kesalahan org lain. walaupun dia sakitkn hati kita pada 2 minit yg lalu. tapi kita masih mnyimpan dendam, marah atau sekutu dgn nya. dia adalh manusia yg mensia sia kn hidupnya di muka bumi ini..haaaaa~ mmg terkena kt diri rai sndirri.. Alhmdulillah. rai tersedar akhirnya..bila Dr. tu ckp mcm tu..sifat marah, benci , kecewa rai terus terpadam. sebab Dr. tu cakap kita kena maafkn org lain walaupun dia sakitkan hati kita. kita just dengar apa yg dia ckap walaupun ucapan dia amat mnyakitkn hati kita, tapi bila dh abis, kta lupakan. pretend mcm xada apa yg berlaku.mcm buat hati kering la.walaupun dia sakitkn hati kita, kita buat xada apa2. just maafkn jerr. mmg betul la apa yg Dr. tu cakap.. lepas dengar. rai rasa mmg betul. dan Dr. tu cakap manusia yg selalu mnyimpan perasaan marah nya. dendamnya mudah mendapat penyakit berbanding dgn manusia yg selalu memaafkn kesalahn org lain dan mereka yg suka snyum pun akan sukar mndapat pnyakit. sebab perasaan marah, dendam dan sekutu dgn nya itu merupakan pnyakit hati. so buat korunk yg nak hidup sihat jaga la hati tu dn peliharalah ia [ termasuk la rai ]..sbb sebelum ni rai ada sifat benci kat seseorg tu.. sebab dia telah memalukn diri rai shingga rai xada keyakinan diri.. ramai dah yg ckap sruh rai maaf kn dia.. rai degil ! tapi, bila dh dengar Dr. penceramah tu ckap. rai dgn ikhlas hatinya maaf kn org tu tnpa sebarang dendam..[ aamiin ] :)

okeh..sekian..keep smiling ok 

No comments:

Post a Comment