Tuesday, 27 November 2012

sakit + hepi (:


Assalamualaikum warga IT semua..
Sad story nak dikongsi..
Saya terkena carliee wat pertama kali.. waaarrrrrrrr~ sakit ya amat. Pedih la..
Eh korunk taw tak charlie tu mcm mana.????
Kalau tak taw sila rujuk gambar dibawah eh..



Disini rai sertakan sedikit latar belakang serangga yang bernama charlie
Nama bukan main sedap. Macam omputeh.. sekali datang bawak penyakit..

Charlie” atau Penyakit Kulit Kumbang Rove
(Paederous Dermatitis)
Kumbang Rove adalah serangga yang biasa terdapat di Malaysia. Badan serangga ini
,mengandungi toksin ‘paederin’ (gelaran ’ Paederous dermatitis’ diberi ) yang menyebabkan
kepanasan pada kulit setiap kali kumbang ini di lenyekan.
Reaksi ini dipanggil Penyakit Kulit Rove (Paederous Dermatitis)

Kumbang Rove atau lebih dikenali juga dengan nama tempatan Semut Semai, Semut Kayap
atau Charlie, mempunyai saiz kurang daripada 1 cm panjang. Badannya berwarna kuning
gelap manakala bahagian atas, bawah abdomen dan kepala berwarna gelap. Bahagian tengah
abdomen yang berwarna hijau tua mempunyai sepasang sayap keras. Selalunya, kumbang ini
kelihatan merangkak dengan pantas di kawasan sekeliling dengan menyembunyikan sayapnya
dan sekali pandang ia lebih menyerupai semut. Apabila diganggu kumbang ini akan
menaikkan bahagian abdomen supaya kelihatan seperti kala jengking untuk menakutkan
musuh. Ia boleh terbang dan berlari pantas diatas air.


*terima kasih en.Google* 

Dalam duk sakit.. ada ke patot ada membe sorang nie nak kenakan rai.. kan xpasal2 dh kena sembur gn rai.. hahahaaa~
Act. Rai dpt no yg xdkenali. So bila jawab. Dy tnya nma rai ap. Rai rasa ragu2 la nk gtaw nama rai.. siap nk berkenalan bgai.. bila rai tnya ni sapa, dy ckap kalau nak berkenalan baru dy gtaw nama. So rai jawab la nk berkenalan cm mna nama pon xtaw. So last2. Rai kata xnak. Dia nak letak phone baru gtaw..
Sampai hati tak kenal aku noh.?
Ehhhhhhh~ cm kenal la pulak suara tu *tetiba kenal terus*
Bila dah taw sapa gerangan pemanggil tu.. ap lagi..jerit satu rumah la jawab nya.. hahaha.. menjerit jerit rai. Smpai serak suara rai nie ha..
Tetiba hepi.. ada jugak org teringat kat kita nie kan..walaupn lama xjmpa.. ingatkan diorunk smua dh xingat dah kat kita nie, sahabat selamanya J

Sekian ~ terima kasih kerana sudi membaca.. Live.Love.Laugh J

No comments:

Post a Comment